Med passion för tradition
Foto: Mikael Göthage
Årets företagare 2011 i Västra Götaland drivs av sin passion till Klädesholmen. Sanna Hermansson har satt restaurangen Salt & Sill på kartan genom lokala råvaror och vacker natur. Avsikten med att  expandera restaurangen samt hotell- och konferensverksamheten är solklar:
— Jag vill att Klädesholmen ska blomstra som Sveriges sillö, säger hon.
Matros, seglarinstruktör, sommelier, marknadsekonom  och entreprenör. Årets företagare i Västra Götaland har många strängar på sin lyra. Sanna Hermanssons väg till restaurang-branschen må ha varit krokig, men kärleken till Tjörn har varit beständig.
 
- Jag är en riktig Tjörntös, uppvuxen i Skärhamn, och min dröm var faktiskt att bli sjökapten, säger hon. Det var mammas kloka ord som fick Sanna att tänka om.
 
- Familj och sjöliv är en knackig kombination och jag började så småningom att utbilda mig till marknadsekonom i Göteborg. Under tiden jobbade jag extra på bland annat sommar-estaurangerna i Skärhamn och på Älvsborgs fästning.
 
Även om både havet och storstan kallade så drogs Sanna tillbaks till rötterna. Entreprenören i henne väcktes dock inte förrän många år senare när det var dags att köpa hus på Klädesholmen.
 
-När vi köpte Salt & Sill 1999 höll restaurangen öppet bara under sommarveckorna. Jag ville ge alla gäster möjligheten att uppleva Klädesholmen och kusten året om så i dag erbjuder vi restaurang, hotell, konferensmöjligheter,  bröllop och världens snabbaste bastukatamaran.

Med gäster från hela världen har Salt & Sill snabbt vuxit till en av västkustens och Bohusläns pärlor. Sanna kittlas av tanken att få gästerna att upptäcka nya smaker och det är passionen för de lokala råvarorna och traditionerna som har drivit Salt & Sill framåt.
 
- Att bygga vidare på starka silltraditioner från Sveriges sillö har alltid varit en självklarhet för mig. Jag älskar traditioner och tycker att det är viktigt att bevara de som finns. De ger tillfällen för möten som vi inte får tappa bort.
 
Som sommelier är vin viktigt för Sanna, men hon har tagit ett steg åt sidan och riktar in sig mot snaps:

- Det går hand i hand med sill och att få utveckla det konceptet är både roligt och viktigt. De flesta av oss dricker snaps på "fel" vis och jag vill visa hur man framhäver både sillen och snapsen genom att dricka rätt snaps till rätt temperatur. Samtidigt brinner jag för att utveckla snapsen att passa vår tid.
 
Sillen är ett naturligt inslag för varje måltid på Salt & Sill, men Sanna vill samtidigt poängtera att konceptet inte bara handlar om sill:

-  Vi har naturligtvis annat på vår meny och erbjuder bland annat matlagningskurser, vinprovningar samt hummer och kräftfiske. Oavsett om man gillar sill eller inte ska vistelsen kännas familjär och hemtrevlig. Jag vill att gästerna ska gå härifrån med ett välbefinnande — men utan att riktigt kunna sätta fingret på varför. Precis som jag.

 
Att Sanna lyfter fram traditionerna från orten är viktigt även för det lokala näringslivet. Tillsammans med konservfabriken Klädesholmen Seafood utser Salt & Sill sedan 2009 därför Årets sill. Man har även infört Sillens dag, som firas på Sveriges nationaldag.

 
— Det är viktigt att ge tillbaka för det som den här lilla ön har gjort för svensk tradition. Vi vill lyfta fram, och föra vidare, traditionerna i ny anda. Tillsammans med konservfabriken laborerar vi med smaker och behåller samtidigt det genuina. Jag vill att Klädesholmen ska blomstra som Sveriges sillö, säger hon.

 
Salt & Sill engagerar hela ön. För att ta emot gäster året runt behövs restaurangpersonal, receptionister, kockar, städpersonal och vaktmästare.

 — De som bokar vårt julbord brukar boka in nästa redan när de är på väg ut. Under högsäsong är vi dessutom fullbokade med bröllop. Det ser jag som nästa projekt: att bygga en flytande bröllopslokal så att vi kan ta oss an större sällskap.
 
Även om Salt & Sill har expanderat rejält sedan det flytande hotellet byggdes 2008,  ser Sanna Hermansson möjligheter att fortsätta växa.

-Det är min svaghet, att jag påbörjar ett nytt projekt så snart jag avslutat ett annat. Jag drivs av min kärlek till ön och vill att hela världen ska komma hit för att smaka på riktig svensk tradition. Jag hämtar inspiration från kusten och min familj och lyssnar på vad gästerna efterfrågar.
 
Visionen är att sätta Salt & Sill på världskartan och fortsätta att dra traditionerna till sin spets. Med motiveringen att Sanna genom innovation och kreativitet skapar besökare och mötesplatser året om tilldelades hon av Företagarna utmärkelsen Årets företagare i Västra Götaland 2011. Salt & Sill är en del av samhället som engagerar sig i verksamheter som är viktiga för bygden och kommunen — och är därmed en god förebild för andra företag.
 
- Att få utmärkelsen som Årets företagare i Västra Götaland var jättestort. Det kändes som ett kvitto och en bekräftelse på att jag gör något bra och driver en sund verksamhet.

 

 

 

 

Uppdaterad: 2012-02-01
Dela