Läget för Göteborgsregionen? Lokalmarknadsdagen ger svar.
Roger Strömberg, etableringschef på Business Region Göteborg
Roger Strömberg, etableringschef på Business Region Göteborg är med och arrangerar Lokalmarknadsdagen för tjugosjunde gången i ordningen.
Den 25 september är det dags. Då bjuder vi in till en dynamisk mötesplats kring frågor — och förhoppningsvis svar — som ger olika infallsvinklar på ämnet näringslivsutveckling i Göteborgsregionen och hur man skapar attraktionskraft.  Och det är inga dåliga namn som deltar i samtalet.
- Vi arrangerar Lokalmarknadsdagen eftersom vi på Business Region Göteborg vill göra något nyttigt för marknadens parter. Med vår samlade kunskap, erfarenhet och position som neutral part mellan politiken och näringslivet så kan vi bidra till en mötesplats med högt i tak. Att vi dessutom har ett riktigt fullmatat och bra program är naturligtvis ingen nackdel, säger Roger Strömberg, etableringschef BRG.

Lokalmarknadsdagen erbjuder bland annat ett tillfälle för fastighetstungviktarna Erik Selin och Hans Wallenstam att ge sin syn på Göteborgsmarknadens utveckling. Dagen avrundas med en titt i kristallkulan, då en panel bestående av politiker som Johan Nyhus (S), Stefan Svensson (M) och Martin Wannholt (M) möter näringslivsaktörer som Sibas Fabian Bengtsson och Castellums Håkan Hellström i ett samtal med vd:arna för Business Region Göteborg och Västsvenska Handelskammaren, Patrik Andersson respektive Johan Trouvé samt Lena Hasslöf Gustafsson från Fastighetsägarna.

Däremellan blir det trendspaning — hur ser det optimala kontoret ut om tio år, och hur ska lokalerna utformas för att stärka personalens hälsa? Och hur ska man lyckas med att få Göteborgs bebyggelse att hålla världsklass, allt för att bibehålla sin attraktionskraft även i framtiden?

Två rykande färska rapporter släpps av BRG i samband med arrangemanget. Det handlar förstås om Lokalmarknadsrapporten, där som vanligt externa parter bjudits in för att rapportera om indikatorer som läget på fastighets-  och lokalmarknaden, transaktioner och investeringar och internationella affärer. Dessutom kommer BRGs konjunkturrapport för tredje kvartalet. 

Lokalmarknadsdagen har arrangerats av Business Region Göteborg sedan 1985. Det som började som en rapportering om kontorslokaler har vuxit till att bli en mötesplats med fokus på näringslivsutveckling.

- Man kan väl säga att vi på BRG står för långsiktighet, i ordets verkliga bemärkelse. Och jag tycker även att det är en styrka att vi låter externa parter titta in på Göteborgsregionen och bidra med sina perspektiv, säger Roger Strömberg.

Lokalmarknadsdagen arrangeras av Business Region Göteborg tillsammans med Fastighetssverige och Lokalnytt på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborg den 25 september. Föranmälan krävs.

Mer info om programmet»

Uppdaterad: 2012-09-25
Dela