En färgglad protest
Foto: Johannes Berner
Hon kallar sig den ofrivilliga designern men har tydliga tankar om barnkläder. Villervallas grundare och vd Hanna Håkansson ritar unisexplagg i många och klara färger och värnar det småskaliga från sin bas i Haga.
Det var inte alls tänkt att bli så här. Hanna Håkansson hade flyttat från blekingska Olofström till Göteborg för att plugga till socionom. Hon fick jobb inom socialtjänsten och jobbade bland annat med arbetslösa ungdomar. Funderade på att vidga horisonten och bli biståndsarbetare. Men något kom emellan.

- Jag gick ofta till Café Columbus och många av gästerna var småbarnsföräldrar, säger Hanna Håkansson. Då slog det mig att det inte fanns någon butik i Majorna som sålde barnkläder. Hon fortsätter:
 
- Ungefär samtidigt hade jag träffat en kille. Både han och hans föräldrar var egna företagare och de pushade och stöttade mig när en lokal i hörnet av Kaptensgatan och Allmänna vägen blev ledig. Så jag drog igång en barnklädesaffär, utan att egentligen ha en aning om hur någonting funkade.
 
Detta var 1999 och Hanna Håkansson driver fortfarande sitt företag, Villervalla. Mycket har hänt men mycket är sig också likt. Två år efter starten öppnade hon butik även i Haga och det är där verksamheten har vuxit sig stark. Här ligger företagets huvudbutik, en outlet, kontor samt ateljén, där vi har slagit oss ner i köket. I somras öppnades en tredje butik på Korsgatan. Majornabutiken såldes redan 2001.
 
Villervalla har stadigt blivit större — vilket har lett till Veckans Affärer-utmärkelsen Årets superföretag och gett Hanna Håkansson Ernst & Young-priset Entrepreneur of the year — men företaget har behållit den röda tråden.
 
- Jag tror på möten mellan människor, börjar Hanna Håkansson. Kunder ska få personligt bemötande, kunna se kläderna och känna på dem.
 
Hon fortsätter:
— Det handlar även om ett större perspektiv.Jag vill inte ha en utveckling där småbutiker inte klarar sig och där det blir ont om levande stadskärnor, i alla fall i mindre städer. Det finns många fördelar med e-handel, men det känns inte okej när butiker riskerar att förvandlas till show rooms. Det är inte ovanligt att människor kommer in och tittar på varorna i butiker och sedan köper dem till lägsta pris på nätet. Därför är det bara vår egen webbshop som får sälja Villervalla-kläder på nätet. När butiksägare får veta detta brukar de först bli lite frågande, men sedan förstår de att det är för deras egen skull. Våra kläder hjälper till att dra kunder till butikerna.

 
De första åren var Villervalla "bara" en butik men medan Hanna Håkansson var föräldraledig med förste sonen började hon rita sin första kollektion. Det handlade inte så mycket om att ge utlopp för designerdrömmar utan bottnade snarare i frustration.
 
- Jag var irriterad över att det var så vanligt med dyra barnkläder som varken var bra eller praktiska. Och att färgtänket var så stereotypt. Det kändes som att alla pojkkläder var ljusblå och alla flickkläder var rosa.
 
Barnkläder signerade Hanna Håkansson har många och klara färger och passar oftast både pojkar och flickor. De får gärna vara randiga eller rutiga och unisexfilosofin visar sig i den ofta använda stjärnan - "nästan alla andra symboler upplevs som antingen killiga eller tjejiga" - eller i huller om buller-bokstäver som kan bilda ordet villervalla. Ett annat ställningstagande är att skippa motiv som dödskallar och eldsflammor och att plaggen ska vara praktiska och sköna och inte skurna så att barnen ser ut som små tonåringar.
 
-Barn ska få vara barn! säger Hanna Håkansson bestämt.
 
Hon och sambon Magnus - som är programutvecklare och sedan fyra år jobbar i företaget - har två söner: snart åttaårige Noah och snart sexårige Adam. De brukar få prova och tycka till om plagg medan Villervalla-kollektionerna tar form. Dessutom är det pojkarna och deras kompisar som syns i produktkatalogerna.
 
-På Villervalla tar vi bilderna själva för att skapa en genuin känsla, säger Hanna Håkansson.
 
Hon pekar ut genom fönstret.
- Vi bor tvärsöver gården. Det har varit på tal att flytta till hus, men vi vill inte lämna Haga. Alla bilder i våra kataloger fotas här, förresten.
 
Hanna Håkansson har ingen designutbildning,men de egna kläderna blev snabbt en succé. Numera säljer Villervalla enbart dem. Vid sidan om de egna butikerna finns nästan sjuttio återförsäljare i Sverige och drygt hundratjugo utomlands. Omsättningen har i princip dubblerats varje år sedan den första egna kollektionen, även om ökningstakten mattats något på sistone.
 
- Jag höll nästan på att jobba ihjäl mig, säger Hanna Håkansson. I praktiken är jag tre personer på samma gång: vd, designer och inköpare. Men nu har vi gjort några nyanställningar och fått mer spetskompetens. Vi är redo att fortsätta växa.

 
Tidigare har Villervalla knappt marknadsfört sig alls och i stället litat på mun till öra-metoden. Bland annat finns en tråd - skapad av nöjda kunder- på Familjeliv.se som heter Vi som älskar Villervalla. Med en marknadsansvarig på plats finns företaget numera på Facebook och ska bli bättre på att synas även i mer kommersiella sammanhang.

 - Drivkraften har aldrig varit att tjäna pengar, säger Hanna Håkansson. Så är det faktiskt. Det var först nyligen jag tog ut utdelning ur företaget. Men det är roligt att göra en bra grej och få uppskattning. Snart hoppas vi kunna starta konceptbutiker i Stockholm och Malmö och det finns intresse från USA, Australien och Brasilien för våra kläder. Jag har pratat lite med min kompis Jocke Levin på Nudie och frågat om råd. Vi får se vad som händer.

Uppdaterad: 2012-03-15
Dela