Göteborg väl rustat för nya spelslaget
Foto: Muskedunder
Spelbranschen står inför ett skifte mot nätbaserade spel. Därmed ökar möjligheterna för små företag att göra bra grejor och tjäna pengar. Goda nyheter för spelutvecklare i Göteborg.
Tiden före Dice och tiden efter Dice. Så skulle Göteborgs profil som datorspelsstad kunna beskrivas. När Digital Illusions Creative Entertainment — som ligger bakom den världsberömda Battlefield-serien — år 2004 flyttade huvudkontoret till Stockholm uppstod ett vakuum i Göteborg. Det fanns inte längre någon studio med muskler att utveckla riktigt påkostade spel.
Sju år senare har företag som Mindark (med virtuella spelet Entropia Universe) och Simbin (specialiserat på racingspel) vuxit till sig rejält. Här finns även spelutvecklare som Image & Form, Epos Game Studios, Outbreak Studios, 1337 Game Design, Zoink Games, SLX Games och Muskedeunder Interactive.

Magnus Alm, en av grundarna till Muskedunder, beskriver Göteborg som en pigg independentstad.

- När Dice flyttade kunde mindre studior sticka upp, säger han. Både tidigare Dice-medarbetare och andra spelutvecklare har gjort intressanta saker. Extra spännande är att många satsar på mindre plattformar och digital försäljning.

Efter millennieskiftet växte det fram ett antal svenska spelutvecklare med sikte på den globala marknaden. Budgeterna var stora, spelen gavs ut av utländska förläggare och de såldes i miljonupplagor. Battlefield 1942 blev till exempel en jättehit för Dice och företaget såldes så småningom till amerikanska speljätten Electronic Arts (EA). Andra framgångsrika företag är Starbreeze (Uppsala), Ubisoft Massive (Malmö) och Avalanche (Stockholm). Det är just Stockholm/Uppsala, Malmö samt Umeå som är Sveriges kraftcentra.

Det kan dock stunda ljusare tider för Göteborg — delvis tack vare den tekniska utvecklingen. Det har i många år talats om digital distribution och tack vare sociala medier och smarta mobiler har den slutligen blivit verklighet på bredare front.

- "Social gaming" på sidor som Facebook och appar till Iphone och har växt lavinartat, säger Magnus Alm. Det blir allt svårare att nå användarna, men det går om man är duktig.

Magnus Alm tror på en utveckling där "halvdyra" spel får det svårare. Marknaden skulle i så fall domineras dels av riktigt stora och tunga spel, dels av bra spel som kan tas fram av mindre aktörer. Tidigare Dice-medarbetaren Charlotte Heyman, numera illustratör och 3D-animatör på Liminal Studio, är inne på samma linje.

- Det är inte lika dyrt att göra bra grejor som tidigare, säger hon. Våra 3D-anima-tioner är gjorda med en programvara som för tio år sedan kostade flera hundra tusen kronor. Nu kostar en licens ungefär 15 000 kronor. Små företag har råd att utveckla bra spel och med digital distribution går det att tjäna pengar utan förlag i ryggen.

Den kreativa grogrunden har alltid varit god i Göteborg. Årliga spelkonventet Gothcon är ett nav för "gamers" och både Chalmers och Göteborgs Universitet har utbildningar i speldesign. Det saknas alltså inte kompetens men finns mer att göra på marknadssidan.

- Nyckeln till framgång är att ha en bra affärsmodell. Det räcker inte att "bara" göra bra spel, säger Magnus Alm och berättar att Muskedunder redan från starten satsat på så kallade advergames, alltså spel som ska marknadsföra en produkt eller ett företag. Volvo, McDonald´s och Pepsi hör till uppdragsgivarna.

- Ofta samverkar vi med en reklambyrå och kanske andra aktörer, säger Magnus Alm. En kreativ stad som Göteborg öppnar för stora synergieffekter.

Liminal Studio arbetar för tillfället med ett äventyrsspel beställt av Mölndals Museum. Charlotte Heyman menar att finansiering är den stora utmaningen för branschen, inte minst för små studior.

- Utvecklingstiden för spel är fortfarande lång och det tar tid innan man börjar tjäna pengar, säger hon. Att arbete med företag och institutioner kan vara ett sätt att finansiera. Men det vore också bra med statligt stöd i stil med filmstödet.

Uppdaterad: 2011-03-29
Dela

Telefon: 031-61 24 02
E-post: info@businessregion.se
Vårt huvudkontor ligger på Norra Hamngatan 14 i Göteborg.

Pressmeddelanden och annan information för journalister.

Här kan du ladda ner trycksaker, rapporter och andra av våra publikationer.

Här kan du prenumerera på nyhetsbrev och utskick, som finns för flera av våra branschområden.