Vd:n delar med sig

Kultur gav vinst, välmående och kvalitet

En ledargrupp där alla får vara med. Budget i legobitar. Premierande av misslyckanden. Det var nog ingen som inte lyfte på ögonbrynen när en övertygande Lisa Lindström fyllde Kronhuset med vd:ar en regnig eftermiddag i juni. Budskapet var hur delaktighet kan bli lönsamt — och skapa välmående.
Vd-seminarium med Lisa Lindström, vd för Doberman. Stefan Andersson underhöll.
Lisa Lindström vd för Doberman talade inför ett fullsatt Kronhus. Eftermiddagen avslutades med att Stefan Andersson berättade och sjöng visor. Publiken gav seminariet höga betyg.

2003 köpte Lisa Lindström tillsammans med sex andra ett förlustbolag från Europolitan. Idag har den digitala designbyrån Doberman över 40 anställda (varav 28 är delägare) och en omsättning på över 40 miljoner kronor.

Affärsplan i triangel
Affärsplanen tog sig tidigt form – till en triangel. De tre hörnen står för kvalitet, lönsamhet och välmående. Av naturliga skäl fick man börja med att satsa extra hårt på lönsamheten men när den var i hamn ställde sig Lisa i hörnet för välmående.

– Vi ville visa att det går att vara bäst, lönsamma och att bara jobba 40 timmar per vecka, säger Lisa Lindström.

Som ett brev på posten utsåg Alecta företaget 2007 till ”Sveriges bästa arbetsplats”. Lisa Lindström ser framförallt delaktigheten bland de anställda som en nyckelfaktor för framgång.

Hon listar fem saker som hon tror på:

• Öppenhet – tillit
• Utgå från människan
• Stort eget ansvar
• Tid för reflektion
• Obligatoriska utvärderingar.

Ett talande exempel för policyn kring öppenhet är ledarskapsgruppen. Här har man haft tre fasta platser och tre ambulerande för vem som helst som önskar delta.

– Men de absolut svåraste frågorna vi har i ledningsgruppen lyfter vi ut och kör i storgrupp, säger Lisa Lindström.

Budget i lego
Kreatörers ibland bristande intresse för budgetfrågor löste företaget genom att göra en budgetövning med legobitar. Kostnadskategorier färgkodades och förståelsen för att hålla nere kostnader blev hög.

Lisa Lindström tror också att öppenhet är viktig för att leverera det kunden önskar.

– I Sverige har vi varit jätteduktiga på innovationer av produkter men nu står vi i en situation där vi behöver utveckla nya tjänster. Det ställer högre krav på relationen mellan en brukare av en tjänst och leverantören av en tjänst.

Empati ger tjänsteinnovationer
Lisa Lindström anser att tjänsteinnovation innebär att man måste våga göra misstag. Därför måste företaget även premiera misslyckanden för att kunna skapa en modig kultur.

Ett kärnvärde för Dobermans arbete med kunder är empati. Företaget anser att målgruppsundersökningar inte räcker utan åker ofta ut till arbetsplatser och kunder. När de designade svt.play träffade de till exempel många pensionärer för att verkligen förstå hur tjänsten skulle kunna få spridning bland alla åldrar.

Fakta Doberman
Verksamhet: Digtal designbyrå
Vd: Lisa Lindström
Antal anställda: 36 (2008)
Omsättning: 44 miljoner (2008)
Resultat: 3,3 miljoner (2008)

www.doberman.se

Så här tyckte åhörarna:
Betyg: 84 (av maximalt 100)

Några röster:
"Oerhört inspirerande! Underbar föreläsare. "

"Lisa svarade på alla frågor på ett tryggt och säkert sätt. Hade varit intressant att få vara en fågel på hennes företag"

"Jättebra "tankemodell" även att tillämpa på 3-persons företag."

"Smittande entusiasm, Kontrast till stelbent dokumentation i en pärm. Budget i Lego! Äntligen något som passar mig."

"Fortsätt i denna anda! Jag tror att företag mår bra av att byta synsätt om medarbetare samt samarbetspartners såsom kunder, konkurrenter och leverantörer."

"Fantastisk föreläsare! Stärker min tro i att höja och engagera medarbetare."

-------------------------------------
Artikeln grundar sig på ett vd-seminarium på temat: ”Hur skapar du drömarbetsplatsen” med Lisa Lindström, vd Doberman. Vd-seminarier erbjuds kostnadsfritt för medlemmar Expedition Framåt – ett utmanande tillväxtprogram för företag i Göteborgsregionen. Läs mer om hur du kan få hjälp att växa med företaget.

Uppdaterad: 2010-06-15
Dela

Telefon: 031-61 24 02
E-post: info@businessregion.se
Vårt huvudkontor ligger på Norra Hamngatan 14 i Göteborg.

Pressmeddelanden och annan information för journalister.

Här kan du ladda ner trycksaker, rapporter och andra av våra publikationer.

Här kan du prenumerera på nyhetsbrev och utskick, som finns för flera av våra branschområden.