Spaning från Mobile World Congress 2010
Mobil ICT växer i betydelse vilket tydligt visade sig på Mobile World Congress 2010 i Barcelona. Enligt Erik Schmidt, Google, är numera mobilen #1 för Google, datorn är #2. Mobilområdet är inne i ett teknikskifte med nya spelare, existerande spelare i nya roller och ett antal parallella operativsystem vilket ger en intressant tid framöver. Tufft för aktörerna på området, framförallt applikationsutvecklarna, men samtidigt öppnas nya möjligheter.

Android kommer starkt, Microsoft Mobile lanserades i Barcelona, Nokia och Intel lanserade det nya operativsystemet Meego medan Samsung lanserade sitt nya operativsystemet Bada. iPhone har en stark ställning idag, inte minst i Sverige men frågan är vad som kommer att hända framgent, speciellt som Android-smartphones för under €100 uppges vara på gång. Intressant är också att Android används utanför mobilområdet, exempelvis inom embedded.

Exportrådet, Invest ICT och Swedish Mobile Association skapar möten


Exportrådet arrangerade traditionellt en Svensk Paviljong:
- Vi har fått mycket positiv respons från företagen i den svenska paviljongen och indikationer på att de har hittat nya potentiella kunder och partners. I år var 25 företag representerade i den svenska paviljongen och under mässdagarna var det full aktivitet och nätverkande bland företagen. Mobile World Congress är utan tvekan ett av de bästa tillfällena att marknadsföra svenska mobilföretag och svensk mobilindustri internationellt, säger Karin Hanning på Exportrådet i Spanien, projektledare för den svenska paviljongen.

InvestICT (ett samarbete mellan Business Region Göteborg, Invest in Skåne, Invest in Sweden Agency, Luleå Näringsliv och stockholm Business Region) arrangerade möten mellan Svenska ICT-företag och internationella investerare.
- Vi är mycket nöjda med veckan på Mobile World Congress i Barcelona. Vi annordnade ett fyrtiotal möten mellan 12 utländska företag (bla Google, Intel, Qualcomm) från USA, Taiwan, Indien, Korea och Japan; och 24 svenska innovationsbolag. Vi fick mycket positiv respons och är nu i full gång med upföljningsarbetet säger FredrikGisle på Invest in Sweden Agency.

Swedish Mobile Association (SMA) arrangerade en rad aktiviteter för att skapa uppmärksamhet kring svenskt mobilkunnande:
- Mobile World Congress 2010 var i år riktigt bra för svenska företag, det var över 150 svenska mobilföretag som deltog vilket är oerhört bra och vi står oss väl i konkurrensen med andra länder. Vi på SMA arrangerade en massa nätverksmöjligheter för svenska aktörer, vi körde bla 10 större meetups med bla Intel, Ericsson, Nokia, Riskkapitalister mfl, vilket var oerhört uppskattat. Vi satte upp en mängd aktiviteter för att öka den svenska närvaron och synligheten att hela Sverige sjuder av mobilitet och entreprenörskap och visa alla att vi verkligen är en av världens främsta mobilnationer, säger Tomas Bennich, Swedish Mobile Association.

Västsvenska röster från mässgolvet


Bland utställarna återfanns bland andra Johan Wallin, Cybercom Göteborg:
- Vi upplevde årets upplaga av Mobile World Congress som betydligt mer positiv än förra året.  I vår monter, där vi bland annat visade mobila tjänster för fordonsindustrin, hade vi många intressanta besökare som skapar förhoppningar om ett fortsatt intressant år. Speciellt våra satsningar kring Googles Android och Nokias Qt känns helt rätt!

Kristina Edsberg och Åsa Fritzon från Västsvenska Arkivator, leverantör till mobilindustrin, var även på plats och noterade under mässan att alltfler känner till Arkivator och produkterna. Framförallt syntes ett ökat intresse för Arkivators antenner på marknaden.

Slutligen fick jag tillfälle att sammanstråla med Johan Sanneblad, HiQ Göteborg, som var på plats för att omvärldsspana, en spaning som lockade stort intresse under IT på Framkanten. Johans tankar får avsluta reportaget:

Johan Sanneblads tankar från Mobile World Congress 2010

Navigation
En tydlig trend under mässan var fokuset på 3D-rendering i bilnavigatorer. NAVIGON visade upp kommande version 1.5 av sin NAVIGON för iPhone (som använder kartor från NAVTEQ) som visar kullar och dalar i 3D-grafik, och konkurrenten Sygic Aura (som använder karter från TeleAtlas) gick steget längre och visar både landskap och hus i stadsmiljöer.

Kartleverantören NAVTEQ lanserade även sin nya datainsamlingsmetod NAVTEQ True som kommer vara installerat i samtliga datainsamlande fordon under slutet av 2010. NAVTEQ True använder sig av en roterande LIDAR (Light Detection And Ranging) som består av 64 roterande lasers som räcker 120 meter. NAVTEQs LIDAR fångar upp 1.5 miljoner datapunkter per sekund och kommer att användas för att bygga upp en komplett 3D-representation av allting runt omkring fordonet. Utöver LIDAR använder NAVTEQ True även dubbla kameror med en precision som gör att det skall gå att avläsa menyn på dörren till en lunchrestaurang. Första produkterna som använder denna nya kart-data kommer troligtvis lanseras tidigast 2012.
 
Smartphones
2010 blir året då konkurrenterna kommer ikapp Apple på Smartphonesidan. HTC lanserade sina nya Android-telefoner HTC Desire och HTC Legend, Sony Ericsson visade upp sina Android-telefoner X10 och X10 Mini, Samsung visade upp sin Bada-telefon Wave, och Microsoft visade upp sitt kommande operativsystem Windows Phone 7-series. Även om det kan te sig mer komplicerat än någonsin att välja mobil plattform kan man idag se tydliga val beroende på vilken utvecklingsmiljö och vilka plattformar man vill stödja, till exempel:
Cross-platform Mac, PC, Web och Android: Adobe Flash (fungerar i webläsare och Android-telefoner) Cross-platform Mac, PC, Web och Windows Phone: Silverlight (fungerar i webläsare och Windows Phone 7 Series) Cross-platform PC, Xbox och mobiltelefon: XNA (fungerar på PC, Xbox 360 och Windows Phone 7)

iPhone ter sig mer och mer som den plattform som sticker ut då det inte går att enkelt skapa applikationer för iPhone som även går att köra på andra plattformar, som till exempel Flash, Silverlight och XNA. iPhone-applikationer måste byggas i Objective C och av allt att döma kommer det fortsätta vara så en bra tid framåt. Huruvida detta påverkar applikationsutbudet och plattformens popularitet återstår att se.

Google överraskade genom att annonsera att samtliga Googles kommande tjänster först kommer att utvecklas till mobiltelefoner: "Mobile First". Givetvis kommer Google även i fortsättningen att satsa på webapplikationer för stationära datorer, men de kommer alltid först att skapa en mobil version för alla mobila webbläsare.

Erik-Wilhelm Graef Behm
IT Centrum Väst @ Business Region Göteborg

Uppdaterad: 2010-04-01
Dela

Telefon: 031-61 24 02
E-post: info@businessregion.se
Vårt huvudkontor ligger på Norra Hamngatan 14 i Göteborg.

Pressmeddelanden och annan information för journalister.

Här kan du ladda ner trycksaker, rapporter och andra av våra publikationer.

Här kan du prenumerera på nyhetsbrev och utskick, som finns för flera av våra branschområden.