Ny doktor på Företagsakuten
Företagsakutens Leif Stålberg har pensionerats och efterträds av civil-ekonomen Susanne Robertsson. Efter 30 års trogen tjänstgöring på Nordea — där hon under de senaste åren varit verksam inom kreditrörelsen med kreditbeviljning och bedömning samt arbetat med obestånds-kunder — hoppas hon nu få chansen att hjälpa företagen i steget innan det är för sent. Själv visar hon sig vara en hejare på att finna finurliga formuleringar som anspelar på Företagsakutens koppling till sjukvården.

- När man jobbar med obeståndskunder har de ofta så stora problem att det inte går att lösa. Jag vill tro att företagen som väljer att komma till Företagsakuten gör det i ett tidigare skede och att jag därmed kan hjälpa dem hitta lösningar på sina problem. Ja, bota dem helt enkelt.
 
Vilken slags doktor är du då?
- Här tror jag det handlar om att vara en allmänpraktiker eftersom patienten kan ha vilken krämpa som helst, var som helst. Då gäller det att hitta källan till problemet. För att klara av det här får man inte vara för mycket specialist utan mer utav en gene-ralist.

 
Vad kan du bidra med?
- Med mig från Nordea har jag mycket kunskap om hur det kan se ut på företag och stor förståelse för varför vissa bolag över-lever när andra inte gör det. Jag hoppas genom denna erfarenhet kunna bidra med konkreta idéer och lösningar till företagen.

 
Vilken är din främsta styrka?
- Jag är en väldigt bra lyssnare och så vill jag inte bara erbjuda företagarna lösningar utan även ingjuta lite mod i dem. Jag tror att det är viktigt att se människan bakom företaget.

 
När ska man vända sig till dig på akuten?
- Det är aldrig för tidigt att höra av sig till oss. Det är alltid bättre att söka hjälp än att gå och dras med sin gamla krämpa. Ju tidigare de kommer, desto mindre plåster behövs det ju.

Av: Lina Skafvenstedt

Susanne Robertsson, Företagsakuten
Uppdaterad: 2010-03-26