Nya andetag behövs i Göteborg
Från vänster: Pam Fredman, Therese Albrechtson,
Ted Hesselbom, Johan Ronnestam

Det är sammanfattningen av morgonens frukostsamtal som ägde rum i Almedalen där ett 50-tal personer hade samlats under rubriken " Har Göteborg tappat andan?".

Under samtalets gång framkom att det goda samarbetet behöver förstärkas och att det krävs en klar vision som gärna skapas med ett utifrånperspektiv. Göteborg måste i sin marknadsföring våga skrota det som är självklart och istället lyfta fram det unika och mångfalden. "Goa gubbar" skulle kunna inkludera homosexuella, färgade, män och kvinnor.

Göteborg måste sätta sig i förarsätet och våga sticka ut och inte hamna i offerrollen. Kommunikationen är den största utmaningen enligt panelen. I beslutsprocesserna bör makthavarna involvera de unga som lever, studerar och driver företag.  Det förutsätter en modernisering av politiken och ökad tolerans.

 
Panelen bestod av:
Pam Fredman, Rektor Göteborgs Universitet
Therese Albrechtson, Entreprenör
Ted Hesselbom, chef Röhsska museet
Johan Ronnestam, Bloggare, varumärkesstrateg
Moderator: Göran Hägg

Läs vad Göteborgs-Posten tyckte om seminariet

Arrangörer var Business Region Göteborg och Göteborg & Co

Uppdaterad: 2010-07-06
Dela

Telefon: 031-61 24 02
E-post: info@businessregion.se
Vårt huvudkontor ligger på Norra Hamngatan 14 i Göteborg.

Pressmeddelanden och annan information för journalister.

Här kan du ladda ner trycksaker, rapporter och andra av våra publikationer.

Här kan du prenumerera på nyhetsbrev och utskick, som finns för flera av våra branschområden.