Tänk om tänk nytt - Johan Ronnestam delar med sig av megatrender
Nyckeln till framgång stavas länk
Kan till synes enkla handlingar som att dela med sig av information och länka, vara nycklar till framgångsrikt företagande? Det tror Johan Ronnestam som en regnruskig tisdagskväll på Brewhouse delade med sig av trender inom framtidens kommunikation.
Det är svårt att sia om framtiden. För fyrtio år sedan fanns endast ett frö till internet och för bara några år sedan lärde vi oss begrepp som Facebook och Youtube.

Idag har många av oss börjat använda de nya teknologierna så gott som dagligen, vilket gör att vår syn på företag och hur vi vill samverka med dem börjar förändras.

Johan Ronnestam ger oss några siffror som bekräftar detta faktum:

  • Apple har sålt 10 miljarder appar
  • 16 miljoner I-pads såldes förra året
  • Det säljs nu mer digital litteratur än "papperslitteratur" i världen.

Han är tydlig kring vad som krävs för att företag som vill lyckas.

— Det handlar om att tänka om och tänka nytt kring hur vi gör affärer. Den som lyckas med det blir en vinnare, säger Johan Ronnestam.

Johan Ronnestam
Johan Ronnestam talade inför 150 av Expedition Framåts medlemsföretag.
Webbtips
Omvärldsbevakning
www.ronnestam.com
Powerpoint
slideshare.com/ronnestam
Live streaming från mobil
www.bambuser.com
Dela foton
www.flickr.com
3D design
sketchup.google.com
Riskkapital för kreativa
www.kickstarter.com
 Mingel med Expedition Framåt
Ledarseminarium erbjuds medlemmar i Expedition Framåt.
Här får ledare för företag inspiration och nätverk
för att fortsätta växa sin företagstillväxt.
Ett stort steg på vägen är att skaffa kunskap kring de nya teknologierna men även om kundernas konversation som ständigt pågår på nätet kring produkter, företag och köpbehov. Viskleken om ditt företags produkter går via internet och här förvanskas inte budskapet på vägen på samma sätt som förr i tiden.

— En utmaning är att därför att förstå kommunikationen som pågår mellan kunder på nätet, säger Johan Ronnestam.

Han anser också att negativ åsikter om en produkt kan vara bättre än ingen information alls.

— Konsumenternas tillgång till information om dina produkter är enorm och det är bättre faktiskt ge dem möjlighet att tycka till om dina varor, än att inte göra det.

En annan framgångsfaktor är att dela med sig av information och kunskap. De företag som delar med sig mest är de som lyckas bäst. Ett exempel är Google som erbjuder en mängd gratistjänster men Johan ger också exempel på mindre företag, som t ex en ekonomikonsult, som genom att dela med sig av sina bästa deklarationstips, ökar sin trovärdighet och därmed vinner kundernas förtroende.

Spaningar att hålla koll på

Johan Ronnestam delar med sig av några av de starkaste trenderna som alla företag behöver hålla koll på.

1. Allt blir socialt. Vi har alltid köpt produkter utifrån rekommendationer men med sociala nätverk på webben sprids informationen kring produkter snabbare än någonsin.

2. Världen blir transparant . Med hjälp av nätet kan vi allt lättare jämföra, verifiera, ge referenser samt få tillgång till ett stort utbud av produkter. "Relevant är därför bättre än reklamigt."

3. Språket heter länk. Traditionellt har vi använt oss av mycket "avbrottsreklam" men genom att istället förmedla ett konkret värde till kunden skapar vi trafik hemsidan där kunden kan fångas upp. För att lyckas med detta krävs att vi mäter resultatet av aktiviteter, som till exempel vilket av två upplägg på hemsidan som fungerar bäst.

4. Innehåll, teknologi och distribution demokratiserat. Priserna faller på teknik som förut bara proffs hade tillgång till och öppna källkoder (dvs hur ett program är uppbyggt) blir allt vanligare. Därmed har en del av makten flyttats från de som har mycket pengar till de som har mycket kunskap.

5. Allt blir mobilt. Allt fler tjänster finns tillgängliga via mobilen som att du kan använda gps eller se på tv.

6. Framtidens företagare. Teknologin flyttar makten till människor med kunskap. Ofta besitter enskilda individer mer kunskap om nya teknologier än ledningen i ett företag.
 
Frågor från publiken

Kan jag förlita mig på mediebyråerna?
— Reklambyråer är duktiga på "attentionsteget" — att skapa uppmärksamhet hos kunden. Men om man själv inte förstår ämnet så är det svårt att veta vilken konsult man ska lita på. Börja därför med att själv skaffa dig kunskap så att du kan värdera den information du får.  Oftast är det bättre att vända sig till en specialist jämfört med en helhetsleverantör.

Kan man separera sitt varumärke från sin person?
— Nej, kopplingen kommer alltid att komma fram ändå.

Ska man göra appar både till  i-phone och android?
— I-phone är överlägset gentemot kunder i och med app-storen. Gör du en app för din personal som alla har androidtelefoner kan android-appar vara ok. För stora event kan det vara bäst med flera olika appar. Viktigast är dock att börja i kärnan, dvs med innehållet som du vill förmedla. Bygg en kärna som är lätt att öppna upp. Nästa steg är att distribuera den med hjälp av olika tekniker.

Vilka är riskerna med att satsa på social media?
— Att du satsar stora pengar på konsulthjälp som går fel. Det är därför du själv måste skaffa kunskapen först.

Av Sofia Carlsson Mc Conell

Så tyckte deltagarna:

  • Fantastiskt givande!
  • Mycket bra! Inspiration.
  • Kanonbra! Hade ingen aning om allt detta. Gärna mer liknande.
  • Mycket hög kunskap och inspirerande.
  • Bra energi. Härlig snabbpratare!

Betyg: 90,4 av 100 möjliga poäng. Ett toppbetyg!

Uppdaterad: 2011-04-28
Dela

Telefon: 031-61 24 02
E-post: info@businessregion.se
Vårt huvudkontor ligger på Norra Hamngatan 14 i Göteborg.

Pressmeddelanden och annan information för journalister.

Här kan du ladda ner trycksaker, rapporter och andra av våra publikationer.

Här kan du prenumerera på nyhetsbrev och utskick, som finns för flera av våra branschområden.