Stolt och glad på jobbet - temat för årets sista ledarseminarium
Elizabeth Gummesson bjöd på stor dos inspiration
Vi kom till seminariet för att få reda på om det är möjligt att få varje medarbetare att kliva in på arbetsplatsen full av energi och motivation, fast besluten att göra sitt bästa för ett bra arbetsklimat. Vi gick därifrån med insikten att var och en av oss bär ett stort ansvar i det hela.
Första sekunderna av kommunikation avgörande
"Det tar bara någon sekund för oss att bestämma om vi gillar någon eller inte." inleder Elizabeth Gummesson årets sista ledarseminarium. "Förr tog det några minuter, men nu är vi mer stressade och då är det de första sekunderna som räknas!" fortsätter hon entusiastiskt och några sekunder senare märks det att publiken har bestämt sig för att gilla Elizabeth.
 
Viktiga ingredienser för att sprida arbetsglädje
Attityd — Det handlar om att se och bekräfta. Hälsa på varandra på jobbet och förstå att en tråkig jargong smittar. Du ansvarar för ditt bidrag till attityden på ditt jobb. I begreppet attityd ingår intresse och nyfikenhet på våra arbetskamrater. Bli inte irriterad på kollegan som alltid är sen till morgonmötet. Fråga istället; "Hur har du det hemma på morgonen? Är det stressigt? Känns det lättare om vi lägger mötet lite senare?"

Ansvar — Du som får ta ansvar i den utsträckning du önskar och lite till, får en enorm arbetsglädje och märker att du klarar av mer än du trott. Du vågar tänka större och göra mer. Detta kräver en chef utan kontrollbehov och som inser att det inte alltid är så viktigt hur en uppgift löses, det viktiga är oftast resultatet. En coachande ledare vågar se medarbetaren växa.
 
Meningsfullhet — Om du känner att det du arbetar med är meningsfullt, så känner du också en stolthet över att arbeta med det du gör.

Utveckling — Utveckling är nya tankar som vi faktiskt använder. Hur bemöter vi en person som har en dålig dag på jobbet? Vi försöker peppa denne och säger att det blir bättre imorgon. Personen i fråga är nere, men genom att använda dessa nya tankar — att världen faktiskt inte går under på grund av en dålig dag, skulle han/hon kunna utvecklas. Vi skall bemöta oss själva så som vi bemöter andra. Det är ett sätt att utvecklas.

Delaktighet — Det får du genom att informera — speciellt vid kriser och svåra tider. Delaktighet handlar om att involvera människor.  Det kan göras genom att umgås över gränser — t ex genom studiebesök på olika avdelningar på ditt företag. Hela företaget är en grupp som arbetar mot samma mål och har samma visioner, även om det finns bevis på att endast 30% av en arbetsplats som känner till dessa. När alla känner till dem, ökar känslan av delaktighet.
 
Glädje — Oavsett arbetsuppgifter eller bransch kan du bjuda på glädje på din arbetsplats. Givetvis får den anpassas efter situation, men det är få som inte uppskattar glädje på jobbet. Elizabeth betonar att det är skillnad på att anpassa ihjäl sig och att vara lite smidig och läsa av om det passar med ett gapskratt eller inte.
 
Uppskattning — Vi är generellt otränade på att ge och ta beröm och uppskattning. Att berömma en chef kan ses som fjäsk och när vi själva får beröm, säger vi ofta "ja, det var inte bara jag, det var hela teamet" och vips har vi suddat ut oss själva. "Se uppskattning som en inslagen present  - en sådan skulle du väl artigt tackat för och tagit emot?" Glöm inte att för många krävs det mod för att visa uppskattning.
 
Kommunikation och lyssnande
Om du visar respekt och kärlek kan du kommunicera med vem som helst. Alla kan det, men ibland krävs det mod. Intala dig själv att du kan. Bemöt dig själv med empati och ta hand om eventuell rädsla för att kommunicera med andra. Vad är du rädd för? Ta hand om rädslan. Genom att uttrycka den för en kompis eller kollega, känns det genast mycket lättare. Då är ni två som delar, och någon annan är med och bär bördan. Nästa gång vågar du kommunicera!

Elizabeth ber oss notera att vi har fler öron än munnar. Hennes slutsats är att vi, för att bli en god lyssnare, behöver lyssna dubbelt så mycket som vi pratar. "Lyssnande är som ett fyrverkeri — att någon verkligen hör oss, d v s att vi upplever att någon är intresserad av vad vi har att säga." En god lyssnare är närvarande i samtalet, visar förståelse, ställer öppna frågor och stänger ute egna tankar. När jag kan sätta mig in i någons situation och är medkännande med denna, har empati, då är jag verkligen lyssnande.

Av: Ulrika Wahlström

Elizabeth Gummesson
Foto tillhör:Elizabeth Gummesson
Elizabeth Gummesson bjöd på en inspirerande kväll där betoningen låg på att vi själva är med och påverkar glädjenivån på arbetsplatsen.
Elizabeth Gummesson
Elizabeth Gummesson är professionell coach, krishanterare och en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare och författare. Hon har skrivit tre fackböcker som alla har blivit storsäljare.
Fördelning av arbetsglädje i landet
Av de som går till jobbet är:
  • 25% riktigt missnöjda - en del byter jobb, men långt ifrån alla.
  • 55% är likgiltiga - de har ett jobb och gör det de skall. Varken mer eller mindre.
  • 20% stimulerade och älskar sitt jobb - inget skulle få dem att sluta jobba.
Din attityd smittar
  • Vilken typ av person är du på jobbet?
  • Vilken typ av medarbetare omger du dig med?
  • Det påverkar dig och dem mer än du anar!
Samma gamla tankar
95% av alla de tankar vi tänkte igår, tänker vi även idag, men någon utveckling blir det inte om vi inte agerar.

"Det finns säkert någon här som har hört det jag har pratat om ikväll förut?"


Många nickar.

"Ja, ni har fått och hört tanken — men har ni agerat?"


Det ger oss en tankeställare.
Elizabeth om ledare;

"Det är få saker som är så stort som att låta andra vara stora. Den största ledaren är den som låter medarbetaren blomma."

Citat från deltagare
"Elizatbeth sa ju inget jag inte redan visste, men det är precis som hon säger - det händer inget förrän vi utvecklas och tänker annorlunda. Jag tänker nog annorlunda imorgon."

"Jag har mest tänkt på att pessimistiska medarbetare smittar. Känns bra att positiva medarbetare också gör det."

Uppdaterad: 2011-12-16
Dela

Telefon: 031-61 24 02
E-post: info@businessregion.se
Vårt huvudkontor ligger på Norra Hamngatan 14 i Göteborg.

Pressmeddelanden och annan information för journalister.

Här kan du ladda ner trycksaker, rapporter och andra av våra publikationer.

Här kan du prenumerera på nyhetsbrev och utskick, som finns för flera av våra branschområden.